torsdag 10 juli 2014

Att utmanas och vara företagssam

Jag tror vi alla stött på hinder i livet av olika slag och ibland så kan man utmanas av även det minsta hindret, som kan vara en gigantisk mur att ta sig förbi och som kräver nog så mycket företagsamhet för att hitta en väg att bemästra. Ibland när jag jobbat långa skift och kommer till firman med ett berg av prylar i bilen att lasta ur, kan jag känna ett gigantiskt motstånd till att ta tag i urlastningen och drömmer om någon form av uppfinning som gör det jobb jag själv inte tycker jag orkar.

Det är ett problem som kan kännas oerhört motigt, men det finns utmaningar och problem som är mångt mycket större och ställer oerhört mycket mer krav på både en enskild person och dennes omgivning. Utmaningar som är oöverskådliga för oss som inte drabbats. Något som ställer enorma krav på uthållighet, kämpa, samspel och motivation mm.mm. på så många plan samtidigt.

Jag har haft förmånen att få se min dotter växa upp under väldigt ordnade former och hon har bortsett från krupp i tidiga år, varit ett väldans friskt barn. Lika glad som jag är för det, lika ledsen och förtvivlad har jag varit när jag följt hennes skolkamrat som drabbats av leukemi, inte bara en gång, utan tre gånger under sin skoltid. Något som ställt oerhört stora krav på honom i behandling och rehabilitering, men också på syskon och familj. det är aldrig en som drabbas av sjukdomen det gör en hel familj.
De stunder som vi som odrabbad familj kunnat nyttja för gemensamma aktiviteter i glädje och utveckling, har de fått tillbringa i sjukhusmiljö och ständig fasa för hur allt ska utveckla sig.
Rättvisa finns inte men på något sätt vill man hjälpa till och bära det som inte kan bäras av annan än de drabbade och hur man än funderar kring uppfinningar som genast kan ta bort det onda och hela det som varit sjukt, så inser man att det inte är tillrådigt.

Men tack och lov finns det forskning runt cancer, forskning som går framåt och som till stora delar finansieras av skänkta medel och som gör att familjen denna sommar äntligen kan äta glass tillsammans som alla andra familjer och se utmaningen i backspegeln.

Maria som är en av de starkaste och mest företagsamma personer och mammor jag känner har bestämt sig för en pay-back till forskningen som gett dem denna möjlighet att få vara en familj.
Hon har startat en egen insamling på Barncancerfonden under namnet En för alla, alla för en Maria ska företa sig en resa och gå gärna in på hennes facebooksida och läs mer, gilla och följ projektet.

Jag utmanar alla att skänka ett bidrag stort som litet i form av glasspriser. Alla bidrag oavsett storlek är välkomna!
Min favorit "Stor mjukglass i våffla med nötströssel" kostar 40:- på Kajens cafe. Jag skänker 100 glassar! Hjälp Maria nå sitt mål och bidra med några glassar!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar