lördag 28 juni 2014

Festival city och politik...

Då är vi inne i festivaltider och från många håll kommer goda råd för hur man skyddar sig, går ut mest, och hittar just dina dela i festivalerna. kanske behöver vi alla dessa råd, men ibland känns det som om vi alltid är så överbeskyddande att den egna upptäckarlustan nästan sätts ur spel. Var själv lite vågad idag och korsade tvärs igenom hela Västerås Cityfestival. Lite orolig var jag att jag skulle missa något, bli nerslagen eller skulle gå bort mig nu när city inte ser lika sömnigt ut som vanligt.

Jag klarade mig utan missöden, men kunde inte låta bli att notera den stora närvaron av politiska partier, som ser sin chans att möta sina potentiella väljare och ge dem en ballong eller vimpel. Kan tycka att just det kanske är detaljer som mest lockar den skaran som inte uppnått ålder för rösträtt...
Men "det ska böjas i tid det som krokigt ska bli.." kanske man resonerar.

Är själv intresserad av hur politiker tar tag i olika frågor, för att göra Sverige till en bra plattform att leva och verka från för alla här boende personer och alla företag som ska dra in alla pengar som sedan ska fördelas. Det finns mycket avgörande frågor att ta ställning till om hur vi skall nå en långsiktig plan för hur vi ska finansiera alla sociala reformer och vår gemensamma välfärd och jag lyssnade spänt på ett av våra partiers framställande om deras viktiga frågor.

De tappade mig rätt snart när det stod klart att en av de viktigaste frågorna var byggande av ett könsneutralt offentligt bad. Visserligen handlade det inte om att ha speciellt kakel i duschen, annan rening i badet eller skåplås utan hane och hona. (Glömde fråga hur de ska göra med att könsneutralisera eluttagen). Nej det handlade om att göra ett tredje omklädningsrum där de könsneutrala kan byta om. Visst är det bra att det finns valmöjligheter men att ha detta som en stor fråga när man inte har en plan för att finansiera utgifterna, tycker jag är något sorgligt.

Jag vet inte om det ens är en fråga värd att placera högt på den politiska kartan och när man läser hur de könsneutrala badplatserna används för olika avancerade sexuella lekar, vet jag inte om det kanske till och med är så att man skapar ett större problem än man eventuellt löser. För hur det än är så är en möjlighet för den ene ett problem för den andre. Tanken slog mig att det kanske skulle vara bättre att de delat ut kondomer istället för ballonger om den frågan ska ha en tung position.

Hur som helst så kände jag mig ändå rätt glad åt att city lever upp lite under en kortare period och funderade på hur de politiska partierna resonerar för att Västerås ska få ha en levande stadskärna under resterande 362 dagar om året. Skulle gärna se en politisk plan för hur man tänker agera för att låta city bli det levande city vår stad behöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar