måndag 24 februari 2014

Våren!!

Det går fort ibland, fredags var det snö och idag 10 grader varmt och ljummen vårvind. Jag älskar våren, det finns något vidare varmare och mer positivt i just den årstiden. Tyvärr tycker jag vårarna blivit kortare och kortare, därför blev jag så glad idag när jag kände solen värma och möttes av alla med skinande leenden som gav vårens antågande sitt bästa svar. Det finns en förhoppning om att våren kan dra ut lite på tiden!

Trots allt är det bara 24:e februari idag och om man vill se det på ett annat sätt så är det bara tio månader kvar till julafton. Men varför ha så bråttom när det går att njuta av dagen som är. Ibland blir jag lite förskräckt över både mig själv och många runt om mig som bokar sina agendor så fulla att det inte finns tid för dagen som är. Vad är det vi är så rädda för att vi schemalägger hela vår tillvaro?

Var finns det plats för det spontana och lekfulla i tillvaron?

Ibland tror jag att det som alla kallar "växthuseffekten" är något som mest drabbats oss människor. Vi strävar efter tunga ideala som gör att vi måste sätta oss själva i drivbänk för att bli klara fortare än vi kanske skulle, för att hinna med något vi kanske inte borde samtidigt som solen dansar med sina stålar över väggen och vi missar dagen som kunde gett oss lite ny energi till morgondagen.

Våren tycker i alla fall jag är den årstid som fyller mig med mest energi. Fåglar som kvittrar, vatten som porlar och knoppar som bara vill brista ut i sin färgprakt, ger mig ett hopp om att det som varit tyst, grått och slutet, kan förvandlas till både färgglatt, livfullt och öppet! Måste bara ge mig själv tiden att uppleva det varje år!

Idag bokade jag av en del i min agenda och njöt av dagen! En fantastisk stund på jorden blev det och genast känns allt mycket roligare och mer livfullt! Funderar på att busa till det lite imorgon och vara ledig en stund på dagen och bara njuta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar