onsdag 23 maj 2012

Jag är Royalist!

Jag vet att det är en splittrad syn på det svenska Kungahuset, men jag är för det! Jag är för symboler och inrättningar som står för en enighet även när det blåser.

Vi har Monarki som statsskick här i Sverige och visst man kan alltid diskutera om vad som är lämpligt att ärva. Men ett arv från våra föräldrar och förfäder bär vi alltid med oss oavsett vi vill eller inte. Vi kan välja att förtydliga dessa arv eller försöka dölja dem, men vi har bär dem alltid med oss. Och hur det än är med jämlikhet och rättvisa, så vill väl alla föräldrar ge sina barn ett bra arv och miljö att utgå från och jag tror många känner sig stolta om barnen väljer att följa sina föräldrars fotspår. Om inte fullt ut i det yrkesmässiga livet, men i åsikt och strävan. Att helt lämna sina barn på noll och inte påverka genom uppfostran och egen strävan är väl något som är rättså otänkbart. kan kanske särskilt märkas i denna "curlande" generation jag tillhör.

Det är väl därför man har olika typer av ungdomsförbund, för att lära ungdomar att ta över de vuxnas roller när det blir dags. jag tror att ett sådant stort ämbete som att vara representant för en hel stat, kan vara en av de få yrken som man verkligen behöver växa upp med för att förstå vidden av och fullfölja med bra attityd till. Det finns alldeles för många exempel på nyvunnen makt- och särställning som fått folk att helt tappa koncepten.

Kungamakten har ingen politisk makt och får inte ta politisk ställning. Lite konstigt blir det eftersom precis alla uttalanden kan förvrängas och tolkas som politik av den som så vill. De tal som är officiella, granskas och skrivs av vad jag förstått på förhand av t.ex UD, för vara godkända i politisk mening. Kungen lyder således under vår politiska demokrati, vilket är bra.

Visst, ibland blir det fel, som när UD skickade Kungen till Brunei, med ett tal som inte var politiskt korrekt. Men var det Kungens fel? Att Kungen sagt fel vid några tillfällen, Arboga bl.a., tycker jag ger en viss charm och mänsklighet över honom. Jag tycker själv att fadäsen med Göran Persson som hyllade Kinas politiska stabilitet trots offentliga avrättningar av oliktänkande, var ett grovt övertramp över vad Sverige som demokrati står för. Det talet hade han tagit fram själv om jag kommer ihåg rätt.

Därför tycker jag det är bra att vi värnar om vårt Kungahus och den symbol den utgör för Sverige. Vi har en symbol för svenska värderingar och en klar representant för Sverige över tid. Det är något som jag tror är bra och som behövs i en allt mer varumärkesfixerad värld.

Att Kungahuset kostar pengar, är en sanning. Men priset ska jämföras med vad vi får ut av det, och den eventuella besparing som kan göras om vi lägger ner det. Jag tror inte vi på något sätt kan tjäna pengar på att lägga ner Kungahuset. Men allt beror givetvis vem- och hur man värderar varumärket.

Jag läste att en representant från Republikanska föreningen hade uttryck sin omsorg över vår nya prinsessa och ville att hon skulle avfärdas från regentplanen för att få möjlighet att välja sin framtid själv. Gör hennes föräldrar det valet, så tar de väl bort en stor möjlighet för henne själv att ta sina egna beslut? För hon kan väl inte i vuxen ålder välja att bli statschef?

Som sagt. jag är royalist och tror på en sammanhållande symbol för Sverige oavsett politisk styrning.

För Sverige i tiden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar