onsdag 25 april 2012

Vad ska hen heta? Lars-Britt....

Den där beteckningen Hen, den könslösa betäckningen på människa, spökar för mig igen..
Borde kanske skriva om något annat just idag, men jag har inte riktigt blivit klar med hen, än!

Läste en artikel som om jag förstod den rätt menade att hen kan vara det viktigaste ordet som kommits på, för att utradera de könsroller som sätts redan på BB..

Rätta mig om jag har fel, men hen betyder väl människa utan någon könsbestämning?
Eller betyder det bara könslös varelse?
Eller är det bara könslöst?

Jag är lite konfunderad där!
Lever vi mitt i en brytpunkt där allt ska bli neutralt?
Hur kommer det att låta när någon bekant fått barn, om benämningen barn finns kvar?

-Har du hört att Olle och Stina har fått en hen?
-Nä; va säger du. Va kul! Vad ska hen heta?
-Lars-Britt!

Ja; om man inte får könsbestämma barnet, så kan man väl inte heller få lov att avslöja det med ett typiskt pojk- eller flicknamn? Då måste vi väl antingen ge dubbelnamn som Inga-Johan, Allan-Ellen eller Hjördis-Lennart, eller komma på helt nya namn som Ingenaning, Varkenellert, B1 och B2.
Vem försöker vi lura och till vilken nytta?
Är det inte viktigare att vi lär våra barn att bli trygga i sig själva och växa upp som kvinnor och män som har egna val att göra och fria att välja sitt eget sällskap?

Jag vet verkligen inte varifrån detta påfund kommer och det viktiga med att obestämma någon. Våra fortplantningssignaler sitter väl djupare än i vår kognitiva del av hjärnan, så vi kommer väl ändå att styras av reptildelen, men nu få ytterligare något att misslyckas över och bli belagd med skuld och skam. Något som inte brukar vara särskilt utvecklande. Är det något vi är bra på så är det belägga andra med skuld. Jag vet inte om det är särskilt lyckat att vika in på ännu en begränsningsväg där vi inte ens får uttrycka det vi ser som mest uppenbart?
Hur ska vi rent logistiskt implementera detta?
Börja med att ta bort herr- och dambastun på badhuset eller ska det installeras en till?
Är det någon som vill åka på modemässa och se kläder figursydda för hen? Vilken typ av hen ska den vara figursydd för?

Min åsikt är att släppa hen-tråden och arbeta med och för jämlikhet i verkligheten istället, där vi alla har ett lika människovärde!

För det är väl verkligeninte så att någon på allvar tror att det är en bulle en havande kvinna har i magen, när de hör: "Hon har en bulle i ugnen?"
-Va blev den en hen (människa)??? Skulle hon inte få en bulle???

Sov gott kvinnor och män!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar