onsdag 25 april 2012

Jordbruk och kråkjävlar...

Är väl ingen större trädgårdsmästare, men jag gillar att plantera varje vår. Nu kanske det är någon som tror att det är något riktigt fint arrangemang eller nyttigt för att komplettera LCHF dieten..
Snyggt:nej! Men ja, visst är det nyttigt, ! Tror jag i alla fall... Nyttigt för själen om inte annat att se att det man planterar slår rot och bär frukt!
Jag sätter ärtor!

Varje år så länge jag kan minnas har jag planterat ärtor! Goda salladsärtor att ha som lite plockgodis framåt kräftpremiärstider!
För första gången på många år så har jag ingen trädgård att plantera i! Lite trist, men ändå rätt skönt att slippa springa runt med gräsklipparen i tid och otid. Bodde ett tag där gräset växte enormt och hade en 55 minuter stor gräsmatta, som skulle klippas två till tre gånger i veckan från april till oktober. Många gånger lite avkopplande med montona arbeten som bara måste göras, man hinner tänka mycket då! Men vissa tider var det väldigt stressande att ha det hängande över sig, så nu är jag glad att jag inte behöver klippa mer än gräsmattan jag har på firman och som bara är 5 minuter stor.

Men trots allt så har jag lite driv i mig att fixa en trädgård ändå. Har gjort det på gräddhyllan utanför kontoret! Åtta blomlådor med självvattningssystem för ärtodling. Kan en trädgård bli mer konsultvänligt?

Nu är det lite spännande att vänta och se de första tecknen på att det grönskar i lådorna! Solen skickar i alla fall sina bästa strålar idag så jag hoppas fröna känner sig välkomna i sina nya sängar!

När jag var ute på balkongen och gjorde min årliga planteringsritual, så hade jag lite åskådare i form av två kråkor som satt med en vis blick på taket ovanför mig. Har lite svårt att skilja hankråka från honkråka, men de satt där och fnulade lite och hade någon forma av dans för sig. Den hördes väldigt bra eftersom jag har plåttak. Jag skänkte dom en tanke att: som fågel måste man vara bra på att lära sig tyda naturens tecken och ha en stor visdom över var man kan få mat, skydd och vila i det fria!
Sedan grottade jag ner mig i planteringens konster och kunde för ett ögonblick se hur fröna växte ut och blev färdiga ärtor att smaska i sig av.
När jag hunnit ungefär halvvägs bland blomlådorna, så lade jag märke till att ackompanjemanget från kråkornas dans hade slutat. hann inte mer än tänka att de måste blivit uttråkade av att se mig plantera frön, när jag upptäckte att dom inte riktigt hade samma bild för ögonen som jag.
Kråkor har dåligt tålamod och väntar inte på att frön ska gro!
de hade ockuperat varsin blomlåda och gick fram som två fjäderprydda jordfräsar i badkar och plockade upp vartenda frö jag nyss satt! Fullständigt ogenerade och obekymrade över att jag bara var ett par meter från dom!

Där försvann mina trädgårdsdrömmar för denna säsong och reducerades till en balkongsopningsturné.

Kråkjävlar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar