tisdag 24 april 2012

Det hänger på procenten..

Ibland tycker jag det är kul att se tittarundersökningar eller undersökningarn över huvud taget som visar på någon trend bland oss i Sverige! För att inte tala om att höra den svenska inställningen: "Vi ska ge 110%!".

Den kommentaren har jag lärt mig att se som om man är beredd att offra viss bekvämlighet eller lite personlig "saftyzone" för att nå ett mål. För normalt kan man inte ge mer än 100%, väl? Det fick jag lära mig i skolan, att det bara finns max 100% av något om man inte lägger ihop två eller flera satsningar och då får en lite mer invecklad uträkning. Därför kan satsningen från ett lag t.ex. bli lite mer komplicerat om man tar hänsyn till allas uppnådda prestation och jämför med det uppnådda resultatet. Men strikt matematiskt borde man ändå inte kunna nå mer än 100%, har jag trott fram tills nu!

Ögnade igenom rubrikerna i Expressens nätupplaga och blev som vanligt upprörd över vissa delar och kanske lite mer avmätt av andra. Avstår att kommentera denna historia med Breivik, som förmodligen skulle kunna omkullkasta hela min matematiska kunskap om man applicerade den på friskhet och galenskap!!

Däremot fastnade jag för en undersökning om var vi helst vill sitta när vi flyger. Plats 6A är tydligen het! Vet inte riktigt varför, men visst sex är väl alltid hett på något sätt. Själv föredrar jag plats 1A. Satt där senast idag! Hade sällskap med en extra flygvärdinna som om jag förstod det rätt höll på att "flyga in sig" med sitt nya crew. Hon berättade bl.a. om myterna med 10000m-klubben, så lite sexinriktat blev det på rad 1 idag...
Men det var inte dit jag ville komma, %%%%...!!
Jag måste nu försöka omvärdera allt jag lärt mig om statistik och %. Tack för det Expressen!



Det är 101% som svarat på frågan!
Här blir det lite svårt att förstå!
Är det fler än förväntat som svarat,  är det så att några av de som svarat har någon form av A-aktie för svarande som ger dem mer rösträtt, eller är det så att det helt enkelt går att vara mer övertygad om sin röst så att när man der på resultatet så trillar man över 100%?
Vanligtvis när jag läser omröstningar med Ja/Nej-svar i expressen är det bara 99% som svarar, det kanske är dessa som svarat nu istället?
Är det kanske den nya matten som jag ibland inte känner igen, som vill reta mitt invanda logiska tänkande?

Ja visst; det går att raljera över i det oändliga, men det kostiga i det hela är att man väljer att presentera omröstningar som inte går jämt ut med 100%. För trovärdighetens skull kanske det vore idé att skriva trovärdigt, även i utfyllnadsmaterial. Eller kanske vill man visa att man inte är 100%-ig.


Sov 100% gott!

1 kommentar:

  1. Kul med statistik och ännu roligare när det blir lite Finn fem fel. Föredrar dock 2A, för då får jag ha min väska under stolen framför - 1A;-)

    SvaraRadera