måndag 23 april 2012

London, Taxi och sanningar

London Marathon igår och jag fixade rekord!
Inte i själva Maran, utan med prutande av Taxiresa!
Eller kanske ska jag inte ta åt mig äran av det, det var chaffisen själv som prutade ner resans pris till ett minimum, pga London Marathon! Vi fick köa överallt.

"I can´t se the point of having tousands of gaydressed dummies, running in the streets so we can´t do our job in a proper way!" En klassik kommentar redan! Men den gav mig en långsam och billig resa.
Jag tycker det är kul med event som integreras i storstäder, även om det just här är helt hysteriskt med renoveringar, byggnationer, ombyggnation och marknadsföring inför OS. Jag frågade chaffisen vad han tyckte om att få OS till London; "They dídn´t ask me about it, so I don´t care", var svaret.... Jag vågade inte ens gå vidare och fråga om han trodde att det kunde vara bra för affärerna.

Jovisst; man kan undra över fenomenet att stänga av stora städer för ett idrottsevenemang, när det kanske bara är en bråkdel av de som blir indragna i eventet som verkligen gillar det och har intresse av det. Men denhär gången tycker jag det ändå var väldigt begränsat med avstängningar till skillnad mot i Rom i höstas, där man blockade hela stan. Själv tror jag det är bra på många sätt med en riktig boost för en stad.

Det är kul att åka Taxi här i London och få ta del av chafförernas tankar, erfarenheter och ståndpunkter. De flesta jag åkt med är väldig positiva, servicevänliga och pratsamma. Utom ovan nämnda som klickade lite på det första..
De vill gärna även få reda på min historia och varför jag är just i London, nu, när allt är täckt av byggdamm, byggnadsställningar och avspärrningar. När jag berättar att jag älskar London även i regn rusk och byggdamm så verkar det som om man öppnar en dörr av tillit och gemensamhet.
Kom precis tillbaka till hotellet med Taxi och resan som ändå var rättså lång, räckte inte riktigt till att avsluta vårt resonemang om London, OS, fotboll, öl, reso, Pub-vanor, flugfiske, golf, vattenavledningar, eller kanske mer bristen av dem, musik och Japaner. Har säkert glömt något ämne redan. Vi blev sittande utanför hotellet i Taxin och diskuterade väldigt länge, så att nattportiern kom ut och undrade om jag hade dåligt med casch och erbjöd sig att betala och lägga på hotellnotan. Det är service det!

Chaffisen var bl.a rätt trött på Japaner som inte ens försökte göra sig förstådda utan pratade med en lustig accent och var snåla med dricks. Han trodde det hade något att göra med att de bor på en ö. Av egen erfarenhet, han var från Dublin, så visste han att öbor kan vara lite trångsynta och dåligt förberedda på att möta världen. Vi hade så trevligt så jag ville inte ens besvära honom med min gamla skolkunskap om att även England ligger på en ö.

Han delade även med sig av sina dryckeskunskaper som sa att han med åldern inte längre kan dricka lika mycket som förr. Jag förstod inte hela resonemanget men det gick ut på att huden förändras med åren, och det gör den ju. Greppade bara inte kopplingen till öl. Men skillnaden visade sig på så sätt att han förr blev en bra sångare efter 6-8 öl, medan nuförtiden somnade efter samma mängd. Har fortfarande lite svårt att se kopplingen till huden...

Men hur som helst så blev vi rätt bra kompisar under resan och eftersnacket och han lämnade mig med visdonsorden: "You´re a good man! Be a good man and come back here soon, but stay avay from cricket".

I will!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar