måndag 16 april 2012

Ungdomsarbetslöshet och pension

Jag tror inte det går en dag utan jag hör eller läser om den oroande ungdomsarbetslösheten. Det är ett reellt problem, precis som all arbetslöshet.

Jag tror att de allra flesta av oss har ett behov av att känna oss behövda och ha en plats i tillvaron där vi är någon att räkna med, ha ett arbete och kunna försörja oss själva. De allra flesta. Jag vill tro att det är så i alla fall. Frågan är bara hur vi ska nå dit där alla har en sysselsättning som är värd namnet och som är både stimulerande och lönande.

Idag när vi ska förverkliga oss själva och bara göra det som är kul och känns bra för stunden, funderar i alla fall jag över hur den ekvationen går ihop med verkligheten. Attityden till arbete har förändrats under den tid jag varit aktiv på arbetsmarknaden. När jag var yngre, hade mitt första arbete vid sidan om skolan som trettonåring, fanns det en drivkraft hos alla runt om mig att skaffa ett arbete för att få pengar att förverkliga sina små drömmar om ett bättre leverne. Alltid en början att ta sig vidare ifrån.
Nu är det inte helt ovanligt att jag sitter i diskussion med ungdomar som inte alls har någon driv efter att ta ett jobb, för det är inte tillräckligt kul eller bra betalt. Man vill inte ens prova på att arbeta eftersom det finns andra som försörjer en. Eller så finns det möjlighet till bidrag för att inte jobba.
Japp; det är ett av de mest märkliga argument jag hört; det finns bidrag för att man inte ska jobba.

Jag kan inte låta bli att fundera över hur vi kunnat förmedla denna attityd till arbete. Var kommer den ifrån?
Har ingen aning om varken hur utbredd eller djupt rotad den sitter, men jag blir förskräckt över den.

En annan attityd jag funderat över och som jag gärna härleder till S-märkt politik, är beteckningen "skitjobb".  Har vi verkligen råd att nedgradera jobb till skitjobb? Jobb är jobb och så länge det finns jobb är det väl bra. Jag vet inte hur många som utbildat sig till ett specifikt yrke, fått ett jobb som var exakt anpassat till den utbildningen och behållit samma tjänst hela livet.
Men jag vet att det finns människor som inte vet vad de vill bli när de går i grunskola och gymnasium, som behöver komma ut i arbete efter skolan för att börja livets skola och därifrån få idéer om sin egna karriär. Det finns också människor som passerat 50 och fortfarande inte vet vad de vill bli när de blir stora.
Där fyller en bredspectra arbetsmarknad en stor funktion, med instegsjobb eller omstegsjobb till arbetsmarknaden. Ju fler olika typer av arbeten desto större möjlighet att hitta ett som fungerar som insteg eller mellansteg.
Att ha ett arbete är så att säga fortbildningen efter skolan som varit väldigt egocentrerad för sin egen utveckling och den förutsättning man vill ge sig själv, till att fungera i ett lag, kunna ta en instruktion och följa den och ta ansvar för den egna delen av den totala arbetsbördan. Detta är något som inte är lika utpräglat i skolan som i arbetslivet.

Idag när skolan lär ut studier under eget ansvar, något som i grunden är bra, så blir det emellan åt en del systemfel när man kommer till ett arbete. Det är inte alltid så att man ska söka sin egen väg utan man måste också kunna ta och följa instruktioner i en fungerande verksamhet. Det finns alltid förbättringar att göra, men man måste lära sig att göra förändringar inifrån, istället för att ställa sig vid sidan av och kanske till och med motarbeta.

Eftersom pengar är den största motivationsfaktor vi har idag, så tror jag på att ha ungdomslöner som kan förhandlas om så fort man kommer upp i den förväntade atbetskapaciten man ska fylla, kan vara ett bra sätt att komma till en attitydförändring angående arbete. Vi kan inte förvänta oss full kapacitet från början av ungdomar som kommer ut i arbete, men de få lön under sin introduktion och har möjlighet att påverka sin egen löneutveckling och karriär. Jag tror att det är värt att pröva!

En annan omdebatterad sak har varit Reinfeldts förslag på frivillig höjd pensionsålder. Jag tror att det är ett alldeles utmärkt förslag. Oppositionen har givetvis opponerat sig mot detta och för deras del så är det troligen ett fundamentalt fel i förslaget, inte att höja pensionsåldern, utan att det är frivilligt. Allt som görs av S-märkt politik ska gälla alla under tvång och visst då kommer de som absolut inte orkar att arbeta längre att hamna i kläm, något som inte var meningen med förslaget. Men gör man system baserad på en statistisk människa och som inte är anpassat efter våra egna förmågor och ansvar för oss själva, så blir det rätt skevt i längden.

Här finns det en chans för de som passerat 50 och fortfarande är nyfikna på livet och den personliga utvecklingen inom arbete, att få att hand om sin karriär. Jag har aldrig förstått behovet av en fix pensionålder för hela befolkningen, när det finns de som behöver sluta tidigare och andra som vill jobba längre. Gör om systemet till ett mer individanpassat, så tror jag vi både kan höja folkhälsan och motivationen att ta han om sin egen karriär. För att inte tala om attityden till arbete.

Jag såg idag en förvånad artikel om att sex av tio var välvilligt inställda till ungdomslöner. Så på den punkten är jag i gott sällskap. Prova ett system som inte innehåller ett bidragsmedel.

Kämpe på för dig och för Sverige!

4 kommentarer:

  1. Den stora skillnaden är synen på vikten av ett arbete och fritid, när fritiden och dess möjligheter ger människan idag den motivation för att arbeta. I motsats till det du beskriver så bra - att arbete gav pengar för att kunna ha ett bättre leverne. Ännu längre tillbaka var arbete primärt överlevnad, för det fanns ingen fritid. Att jobba 12 timmar/dag i 6 dagar till dagens tankar om jobba endast 6 tim/dag i 5 dagar - bara där visar det hur viktig fritiden har blivit. En del menar på att fler skulle få jobb men jag är ytterst tveksam - de argumenten kan jag lägga åt sidan denna gång.

    Att ha drömmar och följa dem - går inte alltid hand i hand vad gäller just arbetsmarknaden för de som etablerar sig idag och en tid tillbaka. Det är intressant att ta del av statistik ibland och om man tittar på ett av Manpowers undersökningar så visar det sig att 89% av de tillfrågade - att de inte har ett drömjobb och ju äldre man blir, desto färre tror att de kommer att få det. Nästan hälften av 80- och 90-talisterna tror dock att de kommer att få sitt drömjobb.
    Drömmar är inte att förakta, de är viktiga motivatorer för att förverkliga och uppnå mål. Men har vi inte ett ännu större ansvar att påvisa skillanden mellan dröm och verklighet? Är det inte ännu bättre att försöka ta reda på vilka egenskaper och styrkor man har så man kan finna rätt i arbetslivet och trivas med att använda dem på bästa sätt? Det finns så många idéer och tankar jag bär på....och jag är också för ungdomslöner. Allt som minskar på bidragsbördan och får människor ut i riktiga jobb - är positivt! Så vi får kämpa på helt enkelt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket bra! "Live your dream", är inte alltid förenat med att klara sig på egen hand. Vi behöver fler som klara sig på egen hand.

      Radera
  2. Det bor allt en liten politiker i dig? :-) Något du jobbat som? :-)

    Lisa

    SvaraRadera
  3. Ha ha ha! ...Nej; det är inget jag jobbat med eller ens tänkt tanken på att jobba med. Jag har däremot haft mycket andra olika arbeten och fått insyn i många verksamheter, något jag tycker är både utvecklande och intressant.

    SvaraRadera