torsdag 19 april 2012

All in for Gold

Då har det äntligen hänt!
Brynäs tränare Tommy Jonsson var den ende tränare som innan säsongen tippade sitt eget lag som vinnare av SM-guldet.

Viss kan man vara rakt igenom svensk och säga att det var ju bra att ingen annan satte sig själv först, eftersom de nu inte vann! Då har de i alla fall inte gjort sig själva till åtlöje..!
Frågan jag ställer mig är hur mycket inställningen i hela laget och föreningen påverkas när en ledare går ut och säger att man ska vinna?
En annan fråga är varför ha sa det? Var det bara ett eget påfund eller var det ett gemensamt beslut att verkligen satsa allt, vara beredda på att betala priset för det och stå för det hela vägen?

Jag vill gärna tro att en bra inställning till en uppgift gör den lättare att utföra. Ju fler man är runt uppgiften desto svårare är det att få alla att gå in i den till fullo. Därför är jag full av beundran inför ett så väl genomförd säsong som Brynäs nu har bakom sig!

Jag tycker det är skönt att satsningen och attityden höll. Men om Brynäs nu hade förlorat i finalspelet, så hade de inte haft något att skämmas för i sin inställning att vilja vinna och tro på sig själva. Måste man alltid vinna för att kunna känna sig stolt? En stor vinst innehåller småvinster också och låter man sig själv njuta av dessa och lära sig av det som gått en emot, så kan man bli ännu bättre för nästa satsning.
Vill man något riktigt innerligt så tycker jag att man ska våga satsa i den riktningen, vi kan aldrig vara garanterade en vinst eller att allt blir exakt som vi tänkte, men vi kommer att växa under tiden.

Tyvärr möter jag alltför ofta människor som inte vill eller vågar göra en satsning mer än möjligtvis på ett lotteri, för man vill vara garanterad framgång. Man vill ha facit innan man skriver uppgiften och man vill definitivt inte behöva skämmas över att den idén jag hade inte slog fullt ut. Då väljer jag hellre att vika ner mig på förhand. Till skillnad mot att ha satsat i ett lotetri, som jag bara kan bli vinnare i. Priset jag betalade var "bara pengar" och inte min själ och person.

Jag saknar det som i USA heter "nice try". Ett slags överseende med att alla satsningar som människor gör, inte alltid slår väl ut. Men personen vågade i alla fall prova sina vingar. Så lång från jantelagen man kan komma! Det Brynäs nu gjorde hoppas jag ska bana väg för mer vågade satsningar, även om man kan analysera det som att: det var ju bra att ingen annan stack ut hakan för då hade jante skickat på en smäll!

Det är fantastiskt att se ett lag, vilket som helst i vilken verksamhet som helst, som jobbar tillsammans med en gemensam uppgift, att verkligen vilja satsa helhjärtat mot ett gemensamt mål. Spela för vandra helt enkelt. Något som man borde kunna applicera i vilket arbete och uppgift som helst.
Det ger en enorm kraft som är svår att stå emot, till skillnad mot ett gäng individualister som i och för sig kan vara nog så duktiga men endast kör sitt eget race. Vi är ju alla individer och nyttjar vi våra resurser rätt och med bra attityd till varandra och uppgiften, så kan det bli riktigt bra.
Är det så att man inte vill ställa upp för laget, så byt lag. Ingen blir en vinnare om man inte vill bli en vinnare. Att hoppas på att någon annan ska göra mitt jobb och jag bara flyter med för att få vara med på banketten, brukar inte bygga ett bra lag med bra attityd och känsla.

Grattis till SM-guldet Brynäs! Ni har gjort en fantastisk säsong och grattis Skelleteå till en fantastisk säsong också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar