fredag 6 april 2012

Övningskörning

Det är med lite blandade känslor som jag nu börjat övningsköra med min dotter. Inte för att jag misstror hennes kapacitet eller förmåga att framföra en bil på ett säkert och bra sätt, utan för att det är på sina barn man märker att man blivit äldre...

Jag upplever mig inte alls som lastgammal, men att ens barn uppnått den aktningsvärda ålderna av 16 år, måste på något sätt innebära att jag blivit 16 år äldre än när hon föddes. Hur kan det vara så, hon föddes ju för bara ett par år sedan..??..!!

Nä; tänker jag efter så har vi nog diskuterat övningskörning i tio år, men ändå... 16 år äldre..

Jag kan inte påminna mig om att det fanns någon period med Övningskörning som förälder? Där växte man från aningslös till ansvarsfull under 40 timmars förlossning. Ja ja.. Jag gjorde inte grovjobbet på något sätt, men viss blev även jag påverkad av den långa tiden och det faktum att man nu var förälder. Jag tycker att det är det mest värdefulla jag gjort i livet och mest omtumlande också, men helt utan kunskaper om hur det skulle bli. = avsaknad av Övningskörning.

Visst är det märkligt att det finns mer kurser för hundägare än för föräldrar?

Samtidigt är jag ändå glad att vi fortfarande har den friheten och ansvaret i Sverige, att vi får ta hand om och uppfostra våra barn. Att vi har förmånen att uppfostra dem till egna individer med egen drivkraft att välja sin väg och ta sig fram i livet. I linje med det är jag är också otroligt glad över utvecklingen av skolor. Att eleven idag har möjlighet att välja den skola den känner mest för.

Kommer med småblandad skräck ihåg min egen gymnasiegång som försökskanin på Musikgymnasiet här i Västerås, där skolledningen verkligen inte hade en riktig aning om vad de skulle göra med oss. Jämför jag det med min dotters skola Kunskapsgymnasiet, som verkar vara väldigt genomtänkt, så blir jag imponerad och glad över utvecklingen.

Nu sitter jag här och inser att jag har fått "övningsköra" på eget bevåg på en massa ställen här i livet. Är rätt nöjd och glad över allt jag fått uppleva och uträttat hittills. Nu ska jag samla ihop mina erfarenheter till en kunskapspaket och försöka förmedla det vidare, dels via övningskörningen men också som pappa, människa och företagsledare.

Idag var det via övningskörningen som gick väldigt bra. Kanonkul!
Det är också roligt att höra en del av motivationen för övningskörningen: "Pappa; om man tar körkort så är det väl lättare att få ett jobb?"
Jag älskar människor och framförallt mitt eget barn som ser framåt!
En bra egenskap när man kör bil, och väljer väg i livet!

Ha en underbar Påskhelg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar