måndag 30 april 2012

Cykla med hjälm.... Gubbe med keps...


Jag vet inte hur ni ser på detta, men jag har min åsikt och den kommer här...

Jag kör en hel del bil och cyklar också för all del, i alla fall under sommarhalvåret. Jag cyklade faktiskt en sväng ikväll för att ta en sväng runt stan och titta till utelivet och till viss del innelivet också.
När jag var sisådär en sex år, strax efter högertrafikomläggningen, så gick jag och jag tror alla jämnåriga med mig i den lilla håla jag kommer ifrån, i stadens Trafikskola.
Jag minns fortfarande hur vi cyklade runt i ett minisamhälle med massor av småvägar, trafikmärken och en riktig Polis. När vi hade klarat ett muntligt och praktiskt prov fick vi körkort på cykel. Mycket stolta var vi!

Nu för tiden ringer en förening en gång per år till mig som företagare, för att försöka få loss sponsorpengar för att dela ut gratis cykelhjälmar i en skola som ligger i ett av de mer välbärgade områdena i stan.

Jag brukar tacka nej till erbjudandet att bekosta hjälmarna, men ställa en följdfråga om det ges någon vettig trafikutbildning. Nu är det dethär med definitioner, vad betyder vettig i detta fall..??
Jag har som referens min gamla trafikutbildning, men det verkar inte finnas något i paritet med denna.
Man delar hellre ut gratis hjälmar än gratis trafikutbildning.

Jag har vid något tillfälle även föreslagit att man kanske skulle ge en speciell hjälm istället för körkort när man klarat trafikutbildningen. Men det är tydligen inte rättvist. Och rättvisa måste vi ju vara! Vad nu rättvisa är??? ...och vem bestämmer vad rättvisa är?

Det intressanta i detta är ändå att det skapats en lag med hjälmtvång på cykel till man fyllt 15 år, har jag för mig. Det verkar också som om det är någon oskriven regel som säger att om man har cykelhjälm så är man odödligt och även ofarlig för sina medtrafikanter. Att med den förutsatsen förmedla någon större kunskap om trafikregler och trafikvett verkar totalt onödigt.
Den attityden verkar på något sätt även vara monterad i vissa typer av cykelhjälmar för vuxna. Lite grann som "gubbe med keps" syndromet i bilar, eller "kvinna med kundvagn" på rea.. Har man väl dessa attribut så ligger ansvaret för hur jag beter mig, på alla andra. En slags alibimarkering.

När jag cyklade ner på stan ikväll på cykelbana, lagligt med lysen och allt, så får jag möte av vad det verkar två familjer med sammanlagt sju cykelhjälmsförsedda pedaltrampare i en grupp. Det jag lärde mig redan som liten att hålla till höger vid möten var ikväll helt onödig kunskap. Om någon har kört bil norröver i Sverige och kommit på en väg med renar, förstår ungefär hur dethär mötet med rättvisemärkta cyklister slutade. Jag skulle vilja beskriva den rättvisan som trafikanarki. Inget som bekymrade den vuxna delen av klungan.. heller...

Det var inte på något sätt en unik situation och det händer väldigt ofta att jag får möte med cyklister och mopedister som kör på fel sida vägen, gärna i krångliga korsningar också.

Visst det är ju inne att bryta mönster och finna sin egen väg, men i trafiken kan det vara otroligt lämpligt att följa basic-reglerna av ren självbevarelsedrift. Det är säkert bra med en cykelhjälm, men jag inte inte helt hundra på att den räddar livet på någon som hamnar under en bil. Man kan inte heller förhandla bort sitt ansvar om hur jag sätter medtrafikanter i dåliga situationer heller. Och jag funderar hur man tänker då man kränger en måttligt snygg sponsrad potta på huvudet på sitt barn och skickar ut i trafiken, utan att ens veta åt vilket håll man väjer.

Hjälm kan vara bra, men utan trafikvett är den bara en något vassare mössa!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar