lördag 8 september 2018

Se hit! Vi är de Feministiska miljödemokraterna!...

I morgon är det den stora valdagen! På något sätt känns det som vår egen V-day, men med en helt egen betydelse. Tänkte blogga om det men har ändrat mig, jag bloggar om en annan blogg jag skrivit. Egentligen ska man inte blogga som jag gör, det är ingen idag som verkar orka läsa en längre text och ta till sig information. Det är väl därför Manualer idag innehåller en bildlig sammanfattning för snabbstart. Det är väl därför många människor idag verkar styras av ord istället för meningar och köper en idé eller utspel som kan verka lösa deras problem, fast den egentligen kanske mer stjälper tillvaron.

Inför valet 2014 skrev jag en blogg om detta med partinamn och hur många verkar att fastna för ett ord och välja det, utan att ta till sig någon längre information om hur valet egentligen sammanfaller med vad jag själv tycker. Som Miljöpartiet! Det låter som om det skulle vara det bästa för miljön att välja dessa, men är det verkligen det och vad vill de mer än det lite luddiga "bra miljö"? Hur ska vi nå dit och vilket pris får vi betala och i så fall varför? Vem slår de sig ihop med och hur får de fram sin röst där?  Det är många frågor som man bör ställa sig innan man går på namnet.
Klimathotet är väl globalt, hur påverkar våra tunga pålagor oss i förhållande till den globala bördan som måste bäras?
Själv anser jag att klimatproblematiken som inte är en helt enkel fråga, eller ens entydigt definierad. Det är ett problem för allt på denna planet och måste involvera världssamfundet med ett gemensamt ansvarstagande. Framförallt så behöver vi inte subventionerade el-cyklar...

Med tanke på att miljöpåverkan från landet har ökat med MP i Regeringen, så kan ,man fråga sig hur bra det gått med deras medverkan? Att deras ledare också har svårt att leva som de lär när de samtidigt pratar med paniken i rösten över vad vi andra måste göra, känns inte heller trovärdigt. Är man ett smalt parti borde väl grunden vara att självgod i första rummet och visa hur man gör!

I bloggen skrev jag också om Feministiskt initiativ. Feminism låter ju bra, så då röstar jag på dem! Jag vet inte hur många som verkligen läste deras partiprogram, men det var en lista av praktiska dumheter som inte borde styras utifrån politiken utan möjligen inom ramen för ett intiativ av kommunikation mellan människor. I år har jag inte hört så mycket från dem och med den havererade #metoo-rörelsen så har väl de flesta drivande figurer fasats ut i tomma intet. På något sätt kändes det som att hela kvinnorörelsen och jämlighetsarbetet som pågått i över 100 år, urholkades och backade tillbaka till primatstadiet av F! och satte de som verkligen behövde stödet, i kylan. Ett helt vansinnig skott i foten på sig själva. Men det är tydligen viktigt med feminism som beskrivning, mänsklig kan jag själv tycka låter mer lockande, men feminism drar.

Demokrati är bra! Det är viktigt med demokrati. Men vad demokrati är och hur demokratin hanteras, är kanske inte lika viktigt. Förvånansvärt många av de som nyttjar demokratiordet i partinamnet, slår inte vakt om ,och arbetar efter demokratiska principer. Vilket det med all önskvärd tydlighet har visats inför detta val. Det är för mig den kanske mest skrämmande delen av de opinionsmätningar som görs, att mer än hälften av de röstberättigade kan tänka sig att stödja antidemokratiska partier eller partier som beter sig antidemokratiskt.

Men idag när allt men behöver veta ska inskränkas till ett förkortat meddelande i luren, gärna från någon kompis som man lämnar över ställningstagandet till, så är nog demokratin mer hotad än vi i själva verket vill kännas vid. Var själv i valet och kvalet om jag skulle rösta i år. För första gången i mitt liv var jag tveksam till att delta i ett val i Sverige och det grundade sig i det politiska spel som pågått under den senaste mandatperioden. En period som kännetecknats av idé-torka, urholkande av demokratiska arbetsmetoder och krampaktiga aktioner, samtidigt som man försökt att bara baktala sina opponenter istället för att föra diskussioner och arbeta brett med de demokratiska medel som står till buds.

Jag undrar om vår sittande Regering verkligen gjort sig förtjänta av den kostnad de uppburit? Eller för den sakens skull, även politiker som uppburit ersättningar och överdebiterat utan prestation.

Inför nästa val vill jag locka väljare till det nya ansvarstagande partiet som ska tilltala alla: Feministiska Miljödemokraterna. Som namnet anger så är det till för alla och innehåller bara det som är nödvändigt. Partiloggan ska vara en ritad kvinna på rosa botten. Kvinnan ska fisa blommor och bredvid henne står det en man som håller om ett barn. Symboliken i detta är att kvinnor och män har samma naturliga behov men kvinnan gör det kanske inte mer miljövänligt, men trevligare. mannen symboliserar att jämställdheten är viktigt och att de bägge finns med symboliserar vikten av kommunikation människor emellan.

Jag tror på att många lösningar som idag ska hanteras av politiker, egentligen kan hanteras där de uppstår och mycket problem uppstår vid dålig kommunikation och dålig attityd.

Vad skulle kunna gå fel med ett parti som heter Feministiska Miljödemokraterna? Allt finns ju där i namnet! ja, det skulle väl vara att namnet blev för långt då!?

Idag är det Valdagen, men också Kulturarvsdagen. Jag hoppas kulturarvet med ett öppet samhälle, överlever!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar