torsdag 24 maj 2012

Carpe diem...!!!

Jag älskar att resa! Resa till sol och värme eller storstad och puls. Vart jag än åker så tycker jag det är fantastiskt kul och avkopplande att sitta på en bar, cafe eller taverna gärna utomhus, för att titta på folket som rör sig förbi. På nya ställen är det särskilt kul att försöka komma på den lokala koden för hur människor möts just där. Ibland längtar till ett boende i något annat gärna varmare land, för med åren har jag blivit mer beroende av värme för mitt välbefinnande. Kroppen känns lite mjukare och det lock som sänker sig med höstmörkret över ens sinnen, lättar helt i sol och värme.
Och visst är det praktiskt om man kan bestämma att ha ett grillparty om en månad och veta att det med 99% chans är grillväder. Riktigt så är det inte här i svedalaregionen. ...än... kanske jag ska lägga till. Med klimatförändringen som pågår kanske det blir så...

Men trots det lite opraktiska och lynniga svenska vädret så älskar jag ändå Sverige! Naturen och skiftningarna kan verkligen få en sinnen att slå i taket av utmaningar.

Har gått nästan hela maj och misströstat över att sommaren aldrig kommer. Den riktiga varma sommaren med grönska, fågelsång och såndär riktig sommardoft, när alla blommor blommar samtidigt. (Ha överseende allergiker!) De människor jag mött har gått lite smått höstlikt och huttrat i väntan på sommaren och den förväntade värmen som skall lätta våra sinnen.

Så plötsligt en dag kommer den! Solen skickar sina varmaste strålar och det riktigt pirrar till i hela tillvaron. Det är mäktigt att se hela naturen och alla människor som verkligen strömmar ut i värmen för att få ta del av den strålande solen och smekande värmen som omger oss. Och med all rätta! Vi bor i Sverige och vet aldrig hur länge det håller i sig.

Igår var en härlig idag och dagen idag var fantastisk! Det vore en dröm att kunna helt få välja jobb efter väderleken, men den drömmen stannar nog bara vid en dröm. Jag är lyckligt lottad ändå och har kontor med bra ljusinsläpp. Efter tre år som ägare av fastigheten kan jag nu konstatera att de som jag för tre år sedan gav uppdraget att fixa i ordning den ventilation som de installerat i huset, nu också börjar få ordning på den... Men man får inte ha bråttom om man vill kunna andas bra..

Utanför mitt kontor har jag en alldeles fantastisk fin balkong som har sjöutsikt och rymmer min ärtodling. Idag har den varit flitigt besökt av mig, mina hyresgäster och alla kursdeltagare som kämpat på i kurslokalen. Alla har njutit sommar i fulla drag så mycket som möjligt.

Har varit ute och cyklat runt i stan och längs stranden för att betrakta människorna i min hemstad nu när sommaren gjort sitt intåg och konstaterat att parkerna, bryggorna och uteserveringarna är en stor tillgång en sånhär dag. En dag man inte vet hur länge man får vänta på igen. Det är härligt att se alla människor ta tillfället i akt och vara ute tillsammans med olika aktiviteter för att njuta sommaren. Sitter nu hemma på balkongen och vill verkligen inte att dagen ska ta slut. Men som allt annat så har även denna dagen ett slut och nu längtar jag redan efter nästa!

Sitter med fundering över hur jag bäst ska beskriva min känsla för dagen och kan inte tänka mig något mer passande uttryck än: Carpe diem!

Ha den bästa sommaren!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar