lördag 16 juni 2012

Regn, minnen och varma bullar!

Vaknar ovanligt sent efter sent jobb. Regnet skvalar på fönstret och jag är fortfarande i sömnens värld när jag går upp. Det är något speciellt sövande med regn på fönstret, eller kanske ännu hellre när man ligger i husvagn eller båt. Härligt att bara få vända sig om och sova vidare.

Men nu är jag uppe och tittar lite sömndrucken ut genom fönstret och ser en kvinna med cykel och hund försöka trassla sig fri från kopplet och cykeln, när hon ska ta upp den lilla förmiddagshögen som hunden just producerat. Hela händelseförloppet invävt i ett häftigt regnande som gör fönstret sådär härligt drömligt ut som när man ser en bild fast det filtreras av något.

Min bild börjar nu klarna något och jag kommer tyvärr ihåg gårdagen lite bättre. Träffade min granne igår em som höll på att lägga sista fixet på sin utrustning inför Vätternrundan. Lite friskt peppade jag honom och la till att han kasnke inte behövde bära med sig regnställ i det fina vädret. Hoppas han hörde efter med SMHI efter att jag lämnade honom...

Fick ändå lite dåligt samvete, för hur det än så borde jag veta att i Sverige ger man inga löften om hur vädret ska bli, man gläds när det är bra och att det har varit bra. Det finns ett gammalt talesätt som säger: "Det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder". Kanske en tröst för oss nordbor förvisso, men säg det till de som drabbats av orkaner och tyfoner.. Att gå ut i orkan med regnställ och sydväst, är väl lite som att be om en kitesurfning utan bräda och skärm.

Men det är rätt skönt att ha en sånhär mellandag, då man inte behöver känna någon press att ta sig ut i de dyra solstrålarnas värld, utan bara ägna lite tid åt sig själv och det som måste göras. Städa, fixa, dona, spela och äta varma bullar! För inget är väl så gott som varma bullar en regnig dag i juni. Fortsätter lite med gårdagens nostalgitripp och minns lite tillbaka till när jag var liten och byggde koja i regnet och fick sitta och äta nybakade bulla och dricka hemgjord jorgubbssaft. ett minne som får samtliga hårsäckar på kroppen att resa sig. Tittar genom fönstret och ser möjligheten att bygga koja på balkongen men hittar bara överbliven öl och hamburgerbröd. Känns inte riktigt som det kan fylla nostalgiutrymmet just nu..

Måste bara få tag en bulle!
Va märkligt det är när man blir fylld av en tanke med så mycket positiva minnen, nostalgi, det går knappt att bärga sig.
Nä nu blir det utflykt till ICA och handla lite nybakade bullar!

Ha en skön helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar