torsdag 29 mars 2012

Bokstavsmat

Ibland eller kanske rätt ofta om jag ska vara ärlig, så är jag organiserat oorganiserad när det gäller mat. Är lite av en lustmänniska när det gäller mat. Det är inte helt smart att vara det varken flödesmässigt eller ekonomiskt. Men sån är jag.. ..och nu har jag fått hjälp i mitt olplanerande.
Jag har lyckats gå ner en massa kilovikt med hjälp av en bokstavsdiet LCHF..

Det är spännande och kul med mat och att man kan få så otroligt stor skillnad på sin hälsostatus genom att lägga till eller dra ifrån en liten del av det vi äter. Jag skippade potatis och pasta och vips första veckan -6,5kg. En bra inledning och motivation.

Har fått prova allehanda pulver och soppor av varierande sorter, som inte gett någon som helst resultat. En av sakerna som jag gillar med LCHF är just LCHF.. Bokstäverna!
Det är inget varumärke för mat eller någon pulverkedja utan bara mat! Visst blir man lite konfunderad när det dyker upp fler bokstavskombinationer, precis som inom psykiatrin (ADHD mm).
Men jag försöker se det som ett engagemang av de som är bra på mat, att bidra med idéer och nyttigheter.
För hur det än med alla bantningskurer, dieter och kostråd, så passar inte alla för alla. Det är väl perfekt att det finns mycket att välja mellan och prova på, tills man hittar det som passar just mig. Bara intresset finns så kan jag säkert hitta det just jag mår bra av och behöver.
Bokstavsmat för min del är inte längre pasta i form av bokstäver utan en god tallrik lättlagad mat som jag mår bra av. Kan vara värt att prova!

För mig blev det i alla fall enklare att handla, när jag vet vad jag inte behöver köpa och vad som jag kan äta mer av och som gör mig piggare och faktikt lite lättare.

Gör det enkelt: lägg till något bra eller ta bort något dålig och stick ut och njut av våren med en skön promenad!

Ha en skön vårdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar