onsdag 9 maj 2012

Ishockey VM..

Jag tycker ishockey är roligt att titta på och kan vara riktigt underhållande. Till skillnad från regisserade filmer med spänning, humor eller drama, så kan idrott verkligen bjuda på det som är väldigt oväntat och ha väldigt hög underhållningsvärde. Junior VM-finalen var för mig en riktig höjdare som bjöd på allt.

Nu är ishockey VM här och nu är verkligen allt på riktigt!
Eller kanske inte....

Det pågår en debatt om hurvida Svenska Ishockeyförbundet är mogen uppgiften att organisera ett VM, allt med utgångspunkt att det saknas publik. Niklas Vikegård gick hårt åt ordförande Englund och krävde hans avgång för detta misslyckande och helt plötsligt har fokus flyttats från det idrottsliga till det organisatoriska. Enligt min mening kanske inte lika underhållande, även om diskussion är viktig för framtida arrangemang.

Englund har svarat att Vikegård är farlig för svensk ishockey och så var pajerna kastade.

Man kan säga mycket om Niklas Vikegård och jag tror han är en person som inte lämnar någon oberörd. Han har vad många saknar, passion! Passion för det han håller på med, ishockey. Jag delar absolut inte alla hans åsikter, men respekterar hans ståndpunkter som ändå bygger på känsla för sporten. Tillsammans med Jidhe, som lyckas balansera honom, så är de ett väldigt bra studiopar med mycket intressanta inlägg och analyser. Och jag måste ändå säga att jag håller med Vikegård på alla punkter i kritiken mot förbundet. Inte ens jag som ändå är intresserad av ishockey, visste att VM gick i Sverige i år. Har missat det helt. Såg en poster med VM tillsammans med andra Globen event veckan innan det startade, på toaletten på Globen Annexet när jag var där och jobbade. Det är det enda jag sett.
Förbundet har satsat 15 miljoner i marknadsföring, frågan är bara om det inte varit bättre att betalt folk med dom pengarna för att gå dit.

Eller kanske det är så att någon på förbundet har kontakter in i Socialstyrelsen, som rekommenderar ljudlösa konserter för att spara på folks hörsel, och tagit den rekommendationen till sig och ser till att det inte blir någon onödigt hög ljudvolym från VM-publiken....

Men trist är det i alla fall att läktaren gapar tom under ett VM.

Å andra sidan satsar TV4 stort med mycket sändningar. Men även om de är ledande när det gäller kritiken av förbundet, så är det också lite att" kasta sten i glashus", för hur förpackar man sändningen?
Jo; man har placerat den gamle stofilen Leif  Boork som förste bisittare. De har flera väldigt kompetenta bisittare och så väljer de amatörpsykologen, procenträknaren och kverulerande Boork att vara bisittare. Det är lite som att bjuda på fruktsallad gjord på enbart omogna citroner. Surt! Var ligger underhållningsvärdet i det?

Så fort någon gör något bra så måste Boork lägga fram att han också gjort något dåligt. Hur underhållande blir det? Givetvis ska han komma med kritik, men han måste inse att han nu sitter i TV och inte står som tränare och har tagit på sig en uppfostrande roll. Att ge en skarp och nyanserad analys innebär inte alltid att tala om att någon slarvat i en tidigare situation, när han precis gjort något utomordentligt bra. Han lyckas till och med lägga lock på Lasse Granqvists passion, vilket försämrar underhållningsvärdet markant.

Jag hoppas verkligen att Ishockeyförbundet tar till sig av den befogade kritiken och gör något konstruktivt av den istället för att starta pajkastningsprojekt. Det vore också en befrielse om TV4 flyttar Boork till en mer anpassad verksamhet där han gör sig själv mer rättvisa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar